Present-day Europe faces various challenges. It is difficult to predict its future. Some say that we are witnessing a slow decline of the old continent and a departure from the Christian values which unite it, while others claim that from temporary difficulties Europe will emerge victorious – stronger and better integrated. The following SWOT analysis proves that the future of Europe lies mainly in the hands of its inhabitants. However, Europe has to face many challenges – both internal and external. It is important to realize that not all of them are necessarily threats. Many factors can be described as both a threat and an opportunity.
Wywiad z Markiem Prawdą, Dyrektorem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, a także byłym ambasadorem RP w Szwecji i Niemczech oraz Stałym Przedstawicielem RP przy Unii Europejskiej
Jan Pabisiak: Panie Dyrektorze, dziękuję za Pańską zgodę na udział w roli eksperta w tym wywiadzie. Na początek chciałbym spytać Pana, jako doświadczonego dyplomatę i urzędnika, jakie znaczenie miała dyplomacja dla budowy niepodległego Państwa Polskiego i jego pozycji na arenie europejskiej?
Germany is considered as the most important political and economic partner of Poland. Bilateral relations between these two countries are in a good shape, in spite of some moot points and areas of disagreement. Especially worrying are the tendencies visible not only in Germany, but in the whole Europe, i.e. gaining more and more popularity and support by the political parties and movements, which program is based on radicalism, populism and extreme right-wing ideology, often classified as nationalism[1]. In the perspective of the next 10 years it may lead to difficulties in dialogue, what in the worst scenario may turn into a diplomatic crisis caused by the lack of the common ground, which are democratic values.
Angela Merkel wurde wieder zur Bundeskanzlerin Deutschlands. Ihre Partei, CDU, hat die Parlamentswahlen gewonnen und zusammen mit CSU und SPD die Große Koalition gebildet. Doch ist die Unterstützung für die Regierungskoalition im Vergleich zu vorherigen Jahren stark gesunken. Es gibt verschiedene Gründe dafür, aber als am wichtigsten scheint die Migrationskrise, die nach dem Ausbruch des Bürgerkriegs im Syrien im 2011 deutlich zugenommen hat[1]. Von Bedeutung sind auch die Schwierigkeiten, die CDU/CSU hatten, um eine Koalition zu bilden. Nachdem Martin Schulz, der Kanzlerkandidat der SPD, verlautbart hatte, dass seine Partei sich nicht mit der CDU/CSU übereinstimmen will, begannen die monatelangen Verhandlungen mit den restlichen Parteien[2]. Partei Merkels hat sich um die Vereinbarung mit FDP und den Grünen bemüht, um die so genannte Jamaika-Koalition zu bilden. Doch ist das nicht gelungen[3]. Zuletzt hat Schulz seine Meinung geändert und die CDU/CSU-SPD Koalition konnte wieder regieren[4].
Jugendbegegnung des deutschen Bundestagesanlässlich des GedenktagesfürdieOpfer des Nationalsozialismus to coroczna młodzieżowa konferencja poświęcona historii Holokaustuorganizowana przez Bundestag, w której miałem okazję uczestniczyć jako reprezentant Forum Młodych Dyplomatów. W tym roku miałaona miejsce w dniach 27-31.01., a jej tematprzewodni brzmiał: „WiderstandausGewissensgründen” („Opór z powodów moralnych”).
The nuclear heritage we have to live with, want it or not, is the world’s collection of nuclear powers, countries aspiring to have it, and states who create alliances with those who have them. Long after World War II, in 1968, first real measures were created to steady the nuclear armaments race (Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons) and take it under control. Nevertheless, not all countries in the world are democracies, hence not all of them perceive war as the last resort.
Główny faworyt jutrzejszych wyborów od 2005 r. pozostaje najsilniejszą partią Niemiec. Jest to w dużej części zasługa kanclerz Angeli Merkel. Nie tylko potrafiła odbudować partię po klęsce w wyborach 1998 r. i skandalu finansowego roku następnego, ale przyczyniła się również do modernizacji CDU/CSU. Przesunięcie chadecji bliżej ku centrum i przejęcie części postulatów innych partii skutecznie demobilizuje elektorat konkurencji politycznej oraz otwiera nowe możliwości koalicyjne. Utrwaliło to dominację CDU/CSU, ale przyczyniło się również do rozczarowania bardziej konserwatywnych wyborców.
Dumna Socjaldemokratyczna Partia Niemiec weszła z wielkimi nadziejami i świeżym kandydatem na kanclerza w wyścig wyborczy. Początkowy entuzjazm związany z niespodziewaną kandydaturą Martina Schulza minął szybko po słabych wynikach w wyborach landowych w Szlezwiku-Holsztyn, Kraju Saary i będącą tradycyjnym bastionem SPD Nadrenią-Westfalią. Niemniej socjaldemokraci stale mają szanse na udział w rządach, chociaż jedynie jako mniejszy partner CDU/CSU w nielubianej „wielkiej koalicji”. Czy SPD a przede wszystkim Kanclerz A. Merkel zdecydują się na takie rozwiązanie w dużej części będzie zależało od wyniku mniejszych partii.
Jak szybkie bywają w polityce zmiany aktualnie doświadcza „Lewica” (Die Linke). Po przedstawieniu Martina Schulza jako kandydata SPD na kanclerza i wzrostu poparcia socjaldemokratów, wielu obserwatorów liczyło się z możliwością powstania szerokiej lewicowej koalicji po wrześniowych wyborach. Pół roku później już dawno nikt o tym nie mówi, a Lewica przygotowuje się do kolejnej kadencji w parlamentarnej opozycji.
Kolejnym kandydatem na partnera koalicyjnego dla chadecji jest partia Zielonych. Partia wywodząca się z ruchu ekologicznego i pacyfistycznego rozwinęła się na tyle, iż jest w stanie na szczeblu landów współpracować zarówno z partiami z lewej strony sceny politycznej jak i z CDU. Co zdaje się być dogodnym punktem wyjścia do realizacji własnych celów z różnymi partnerami, w praktyce powoduje poważne dyskusje wewnętrzne. Obok raczej niewidocznej kampanii wyborczej nie spowodowało to znaczącego spadku w poparciu wyborczym. Skandal z silnikami diesla jest potencjalnie tematem na ostatnie dni kampanii, a osiągniecie trzeciego miejsca pozostaje w zasięgu.
Debata między Kanclerz A. Merkel i jej konkurentem z SPD, M. Schulzem, nie przyniósła poważniejszych zmian w sondażach. Tym bardziej warto zwrócić uwagę na potencjalnego koalicjanta chadecji, jakim tradycyjnie jest liberalna Wolna Partia Demokratyczna. Po klęsce w wyborach 2013 r. aktualnie liberałowie stoją przed powrotem do Bundestagu. Historycznie wspierali zarówno integracje zachodnią RFN, jak i politykę otwarcia na wschód za rządów W. Brandta. Możliwość wejścia liberałów w skład nowej koalicji rządowej może im dać wpływ na kierunki działań niemieckiej dyplomacji.
Miesiąc przed wyborami do Bundestagu (niższej izby parlamentu) 24. września 2017 r. kampania wyborcza powoli się rozkręca. Chociaż na tą chwilę mało kto wątpi w zwycięstwo Unii Chrześcijańsko-Demokratycznej Angeli Merkel, to nadal pozostaje kwestią otwartą kto zostanie jej koalicjantem w nowym rządzie. Kwestie polityki zagranicznej raczej nie będą odgrywać kluczową role w decyzji wyborców. Nie mniej warto zwrócić uwagę na kwestie polityki zagranicznej w programach wyborczych największych partii niemieckich, gdyż mogą one wskazać na możliwe kierunki działań niemieckiej dyplomacji po wrześniowych wyborach. Niniejsza seria analiz ma na celu przedstawić najważniejsze partie niemieckie oraz przybliżyć ich pozycje w kwestiach polityki europejskiej, zagranicznej i bezpieczeństwa.
If I were to guess a random passenger on a Frankfurt bus if he or she was pro gay marriage, I would say yes in most cases. Unless he was a bold Polish guy wearing a black t-shirt with a ‘Polska Walcząca’- ‘Poland Fighting’ sign, I don’t think I would hesitate to introduce him my girlfriend if I had one. But it is all full of ’ifs and whens’ and I am curious to see what the real answer is. Are Germans liberal or do they hide their conservative selfs from the thyranny of the majority?
Wielka Brytania postanowiła opuścić Unię Europejską - zgodnie z czerwcowym referendum 2016 r. Decyzja ta została nazwana przez społeczność międzynarodową jako Brexit. Wyjście z UE przynosi ze sobą zmiany dla przedsiębiorstw międzynarodowych mających oddziały w Zjednoczonym Królestwie. Decyzja ta wiąże ze zmianami dotyczącymi swobodnego przepływu kapitału, zasobów ludzkich, usług, technologii przez granice. Wcześniej obowiązujący porządek będzie podlegać bardziej rygorystycznym przepisom oraz zwiększy koszty transferowe dla stron UE – Wielka Brytania.
1 marca przewodniczący Komisji Europejskiej, Jean-Claude Juncker przedstawił tzw. Białą Księgę - dokument zawierający potencjalne scenariusze rozwoju Unii Europejskiej do 2025 roku[1]. Założenia te mają być odpowiedzią na wyzwania, jakie stawia Unii współczesny świat. Oficjalnie Komisja nie rekomendowała żadnego ze scenariuszy, jednak w rzeczywistości europejskie elity i sam tekst Księgi zdradziły, jaki plan działania będzie forsowany w UE.
Leitkultur – ‘Leading Culture’ is a controversial term in Germany. The past doesn’t make it easy for Germans to name their country or culture as ‘leading’ or ‘better’, no matter the context and real meaning of these words. Should we have a Leitkultur at all?- might be the question. But how can we say, that our culture is better than others, it but links us to the past. But apparently German’s are past asking these questions, they are in need of some clear phrases they can teach the newcomers invading their land. Or, at least, to sell them to their voters.
Wszelkie prawa zastrzeżone © przez Forum Młodych Dyplomatów.